Zespół przejściowy prezydenta elekta Donalda Trumpa zamierza zlikwidować ulgę podatkową w wysokości $7,500 dla konsumentów kupujących pojazdy elektryczne, będącą kluczowym elementem ustawy o obniżeniu inflacji (IRA) podpisanej przez prezydenta Joe Bidena. Dwie anonimowe osoby z bezpośrednim dostępem do informacji przekazały agencji Reuters, że plan ten jest częścią szerszego projektu reformy podatkowej, który Trump chce przedstawić.
Reakcja Tesli i branży motoryzacyjnej
O dziwo, przedstawiciele Tesli – największego producenta EV w USA – wyrazili poparcie dla zakończenia tej ulgi, choć szef Tesli, Elon Musk, przyznał wcześniej, że brak ulgi może lekko zaszkodzić sprzedaży Tesli, ale byłby katastrofalny dla konkurentów, takich jak General Motors. Akcje Tesli spadły o 5,5% po tej informacji, osiągając poziom $311.77.
Kluczowe postacie w procesie przejściowym
Plan likwidacji ulgi podatkowej na EV jest obecnie dyskutowany przez zespół ds. polityki energetycznej, kierowany przez miliardera z branży naftowej Harolda Hamma, założyciela Continental Resources, oraz gubernatora Dakoty Północnej Douga Burguma. Zespół przejściowy, który odbył kilka spotkań, w tym w klubie Mar-a-Lago na Florydzie, gdzie Elon Musk również spędził sporo czasu po wyborach, uważa, że usunięcie ulgi podatkowej może być jednym z łatwiejszych do wdrożenia działań.
Reakcja przemysłu motoryzacyjnego i organizacji branżowych
Chociaż Tesla popiera tę zmianę, Alliance for Automotive Innovation, grupa reprezentująca większość głównych producentów samochodów, oprócz Tesli, wyraziła swoje poparcie dla zachowania ulg podatkowych na EV. W liście z 15 października grupa zaapelowała do Kongresu o ich utrzymanie, argumentując, że są one „kluczowe dla utrzymania pozycji USA jako światowego lidera w technologii motoryzacyjnej i produkcji”.
Cel reformy podatkowej i finansowanie obniżek podatków
Zespół przejściowy Trumpa widzi ulgę podatkową na EV jako „łatwy cel”, który może spotkać się z szerokim poparciem Republikanów w Kongresie. Usunięcie tej ulgi mogłoby pomóc w sfinansowaniu przedłużenia szerokich ulg podatkowych Trumpa, które mają wygasnąć na początku jego kadencji. Przewiduje się, że Republikanie skorzystają z procedury legislacyjnej znanej jako reconciliacja, aby uniknąć zależności od głosów Demokratów – tej samej, której Biden użył do uchwalenia ustawy IRA.
Reakcja przemysłu naftowego i energetycznego
Plan likwidacji ulg na EV jest popierany przez Hamm’a i większość branży naftowo-gazowej. Trump przed wyborami obiecał zwiększenie produkcji ropy w USA, mimo że osiągnęła ona rekordowe poziomy, i zapowiedział wycofanie „kosztownych” inicjatyw Bidena dotyczących energii odnawialnej, w tym subsydiów na energię wiatrową, słoneczną oraz masową produkcję wodoru.
Podsumowanie
Zespół przejściowy Trumpa koncentruje się na ograniczeniu ulg podatkowych związanych z energią odnawialną, co jest zgodne z obietnicami wyborczymi prezydenta elekta o promowaniu tradycyjnych źródeł energii i zmniejszeniu kosztów związanych z polityką czystej energii.